La ville fleurie Tilburg

Wie heeft er een idee om Tilburg groener te maken?

Net terug van vakantie naar Frankrijk wist ik wel iets: In Frankrijk heb je de bijzondere aanduiding ‘ville of village fleurie’. Wanneer je een dorp of stad in het zuiden binnenrijdt buiten de snelwegen om, zie je de borden vanzelf en weet je: hier werken de lokale overheid, ondernemers en bewoners samen om van hún woonplaats een fleurige omgeving te maken. Aan de ene kant om de aantrekkelijkheid voor bezoekers en toeristen te verhogen, maar aan de andere kant kon ik me erg goed voorstellen hoeveel blijer je daar als bewoner zelf van wordt. 

Dat kan in Tilburg ook, vond ik. En zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Dacht ik… Laat een paar inspirerende voorbeelden zien, zorg ervoor dat mensen weten wat wel en niet mag én daag ze uit…geef een prijs.
En zo won ik de spontane pitch bij het Milieucafé. Op de vraag erna: Én, wat ga je nu doen met deze winst (er zat geen geldbedrag aan gekoppeld ofzo), besloot ik ter plekke dat ik er dan maar aan zou gaan beginnen ook! En zo ontstond de vriendelijke wedstrijd voor ‘t Schonste Stròtje van Tilburg’.
Daarvoor richtte ontwikkelde ik een project onder Stichting OpGroeneVoet met het motto: ‘Samen-werken aan een groener TIlburg’, werd zzp-er en begon met de organisatie van de verkiezing. Maar eerst moesten de deelnemers nog gezocht en overtuigd worden. Tilburgers die de stad van haar fleurigste kant willen laten zien en daar zelf een bijdrage aan leveren. In hun eigen straat, plein, flat of hofje.
Daarvoor organiseerde ik eerst verschillende ‘Kartrekkerbijeenkomsten‘ in het voorjaar over buurtnatuur en -cultuur en deelde daarbij mooie houten toolkits uit met zaadjes, bloembollen, informatie over wat wel/niet mag van de gemeente en een pak koeken voor bij de koffie met de buren.
Ik maakte een brochure ‘Tips&Tricks voor een groener Tilburg‘ en deelde deze zoveel mogelijk uit aan deelnemers en geïnteresseerden, persoonlijk.
Zo kwam ik een heel dynamisch traject terecht waar ik o.a. leerde een website te maken, sponsors zoeken, een projectboekhouding opzetten, een stichting beheren, subsidie aan te aanvragen, omgaan met teleurstellingen, spontane evenementen opzetten en heel veel rondom burger bijeenkomsten, beren op de weg en manieren om deze omzeilen. Ik schreef persberichten als een dolle en en zette social media op. Ook mijn achterban moest eraan geloven en meedoen!

Uiteindelijk deden er 80 straten mee in dat eerste jaar! De verkiezing werd afgesloten met een titel- en prijsuitreiking op De Buurtcamping Tilburg en de prijs voor Nederlands beste idee voor stedelijke vergroening van de Vereniging voor Nederlands Cultuurlandschap. Bij de evaluatie van de deelnemers zei men dat het vergroenen het doel was, maar niet de grootste winst is geweest. Dat waren namelijk de ontzettend gezellige en fijne contacten die er zijn gelegd met de buren en ondernemers in de straat.

Vanwege het succes zijn we nog 2 jaar doorgegaan en hebben ook de verkiezing voor het Gaafste Geveltje en het Bontste Balkon toegevoegd.
Meer weten over de ervaringen van het opzetten van een grootschalig burgerinitiatief?